Doorzoek site

Uw winkelwagen is leeg.




SAUNA GEBRUIK - Het complete stappenplan!

Heerlijk genieten van uw eigen sauna, hoewel er meerdere wegen leiden naar Rome vindt u hieronder een van de meest complete 'sauna rondjes'.

SAUNA GEBRUIK STAP 1. DOUCHE OF BAD
Omschrijving: Een saunasessie begint meeste met een heet bad of douche. Ook al heeft men thuis net gedoucht.

SAUNA GEBRUIK STAP 2. AFDROGEN
Omschrijving: Een natte huid gaat het zweten tegen, daarom is het aanbevolen om u altijd af te drogen na een bad of douche, om zo de hete lucht goed toe te laten tot de huid.

SAUNA GEBRUIK STAP 3. WARM VOETENBAD

Omschrijving: Een warm voetenbad is een belangrijk onderdeel van de saunagang. Door het warme water wordt het bloed in de voeten op een hogere temperatuur gebracht en daarmee het lichaam voorbereid op de sauna. De haarvaten worden via het zenuwstelsel verwijd.
Duur: 5 tot 10 min.

SAUNA GEBRUIK STAP 4. SAUNA SESSIE

Omschrijving: Na het warme voetenbad kunt u plaatsnemen in de sauna. Het is belangrijk dat voeten op gelijke hoogte als de billen, omdat men hierdoor gelijkmatiger opwarmt.
Geoefende sauna-gasten klimmen vaker naar de hogere banken om daar te gaan zitten of liggen. Altijd dient eerst een handdoek of badlaken uitgespreid te worden. Vanwege de hete banken, maar ook om de hygiëne. De minimale saunaduur is 7 minuten. Dit is nodig om alle poriën goed te laten openen zodat de zweetklieren hun werk kunnen gaan doen. Zou men deze tijd niet afwachten dan is er een kleine kans op warmtestuwing omdat het lichaam de opgenomen warmte nog niet kan afvoeren. De maximaal aanbevolen tijd is 15 minuten waarvan de laatste 2 minuten zittend, meestal op de onderste bank. Vooral als men gelegen heeft zou men duizelig kunnen worden. Door even te gaan zitten kan het lichaam weer aan de verticale houding wennen.
Duur: 7 tot 15 min.

SAUNA GEBRUIK STAP 5. KOUD LUCHTBAD
Omschrijving: Na het hete saunasessie komt het koude luchtbad. De longen staan klaar om volop zuurstof op te nemen waar het lichaam nu om vraagt. Dit luchtbad kan men nemen door naar buiten te gaan. Eén of enkele minuten. In Finland krijgt men dit bad vaak vanzelf, tussen het verlaten van de sauna-hut en het bereiken van het meer waarin zij zich afkoelen.
Duur: 1 a 5 min.

SAUNA GEBRUIK STAP 6. KOUD AFSPOELEN
Omschrijving: Als er geen dompelbad, zwemvijver of meer voorhanden is dan kunt u bij u thuis een koude douche nemen. Het is erg belangrijk dat er goed afgekoeld wordt! Met name het hoofd is belangrijk.

SAUNA GEBRUIK STAP 7. WARMVOETEN BAD
Omschrijving: Een saunagang eindigt altijd weer met een warm voetenbad. Het afgekoelde lichaam wordt zo geleidelijk op aangename temperatuur gebracht. De warmte trekt in het lichaam omhoog. Als men tijdens het voetenbad weer iets begint te zweten dan moet beslist punt 6, gevolgd door punt 7, herhaald worden! Dit in verband met mogelijke warmtestuwing.
Duur: 5 á 10 min.

SAUNA GEBRUIK STAP 8. RUST & ONTSPANNING
Omschrijving: Voordat de saunagang herhaald wordt moet er voldoende gerust worden. In deze pauze kan gelijk het vocht worden aangevuld door iets te drinken.
Duur: minimaal 15 min.